MOJE DZIECKO IDZIE DO SZKOŁY
Akcja „ Moje dziecko idzie do szkoły”
Rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole wiąże się z wieloma istotnymi zmianami w jego życiu, jak również w życiu rodziców tryb. Ten moment jest zarazem pierwszym krytycznym okresem rozwoju fizycznego dziecka, w którym mogą powstać wady postawy, które z biegiem lat będą się pogłębiać, aż doprowadzą do często nieodwracalnych zmian, powodujące niekorzystne skutki zdrowotne odczuwalne przez całą resztę życia. Źródłem tych zmian są między innymi nowe dla dziecka warunki w szkole oraz w domu, związane z procesem uczenia się Długotrwałe pozostawanie w pozycji siedzącej przy równoczesnym ograniczeniu dotychczasowej aktywności ruchowej, noszenie obciążonych tornistrów (plecaków) a także pojawienie się czynników psychicznych (lęk, trema) może inicjować procesy powstawania wad postawy. W tym wieku także kształtuje się wiele nawyków, utrwalają się zachowania, które będą umacniać zdrowie lub jemu szkodzić. Dlatego wszystkie dzieci powinny zostać tak przygotowane w rodzinie i szkole, aby umiały żyć zdrowo i bezpiecznie.
Przeciwdziałaniem wodom postawy, uzależnione jest zarówno od warunków nauki w szkole, jak i od warunków w domu. Istotna jest pozycja siedząca przy ławce oraz przy stoliku, biurku. Prawidłowy dobór wysokości krzesła (fotela) i wysokości ławki (biurka) związany, ze wzrostem dziecka, określa Polska Norma. Ustalono w niej osiem numerów mebli. Każdemu numerowi mebli przypisano określony kod kolorystyczny, który przedstawia poniższa tabela.
numer zestawu (krzesło+ ławka) |
wysokość (w cm) |
zakres wzrostu ucznia (w cm) |
kod koloru |
|
siedziska krzesła |
pulpitu stolika |
|||
0 |
21 |
40 |
80 - 95 |
BIAŁY |
I |
26 |
46 |
93 - 116 |
POMARAŃCZOWY |
II |
31 |
53 |
108 - 121 |
FIOLETOWY |
III |
35 |
59 |
119 -142 |
ŻÓŁTY |
IV |
38 |
64 |
133 - 159 |
CZERWONY |
V |
43 |
71 |
146 - 176,5 |
ZIELONY |
VI |
46 |
76 |
159 - 188 |
NIEBIESKI |
VII |
51 |
82 |
174 - 207 |
BRĄZOWY |
Należy pamiętać, że prawidłowa pozycja siedząca jest zapewniona wtedy, gdy:
- podeszwy stóp (w obuwiu) całą swoją powierzchnią stykają się z podłożem,
- pomiędzy udami a blatem stołu zachowany jest prześwit, umożliwiający swobodne poruszanie nogami,
- uda od spodu nie są uciśnięte przez krawędź siedziska, krzesła,
- płyta stołu jest na poziomie łokci (po położeniu przedramienia na blacie, pomiędzy przedramieniem a ramieniem powstaje kąt prosty),
- oparcie krzesła podpiera plecy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa,
- przednia krawędź siedziska nie uciska na tylną część podudzia,
- miedzy siedziskiem krzesła a oparciem jest wolna przestrzeń.
Kręgosłup dziecka jest narażony także na nadmierne obciążenie tornistrem
( plecakiem) oraz jego nieprawidłowym noszeniem.
Przyjmuje się, że ciężar pełnego tornistra nie powinien przekraczać 10% masy ciała dziecka. Z dotychczas przeprowadzonych badań wynika, że część dzieci nosi zbyt ciężkie tornistry. Waga samego tornistra może wahać się w granicach od 0,5 kg nawet do 1,7kg !.
- Obciążenie tornistrem może być zmniejszone przez rodziców, jeżeli kupiony zostanie plecak:
- lekki (niektóre plecaki mogą ważyć znacznie poniżej 1 kg – bez wyposażenia),
- wyposażony w regulowane, miękkie i szerokie szelki,
- z usztywnianą ścianą tylną, z wyprofilowaną częścią dolną (dostosowany do krzywizny kręgosłupa),
- z przegródkami umożliwiającymi równomierne rozłożenie zawartości plecaka.
- Przy zakupie zeszytów należy wybierać zeszyty jak najcieńsze, w miękkiej oprawie (łączny ciężar zeszytów może sięgać nawet 1 kg).
- Kupować dodatkowe wyposażenie szkolne jak najlżejsze i tylko niezbędne (nie wybierać ciężkich, wieloczęściowych piórników).
- Kontrolować zawartość plecaka przed każdym wyjściem do szkoły – dzieci często zabierają nieprzydatne w danym dniu podręczniki i pomoce szkolne, a także noszą przedmioty zbędne.
Polecamy stronę internetową Samodzielnego Publicznego Ośrodka Rehabilitacyjno - Terapeutycznego dla Dzieci i Młodzieży w Elblągu: www.spor–t.pl, zakładka; FILM „Zachowania prawidłowej postawy w czynnościach życia codziennego”.